tisdag 26 oktober 2010

Mezzoforte

När man pratar isländsk musik så känner de flesta bara till Björk och eventuellt hennes gamla band Sugarcubes. Men det finns mycket mer. Skönsjungande Emiliana Torrini t.ex. Hennes skiva Fisherman´s woman är fantastisk och jag återkommer kanske till den i bloggen. Även Jakob Magnusson måste nämnas då man pratar isländsk musik, han gjorde en mycket bra westcoastplatta där Graydon, Champlin mfl. storheter medverkade.

Men.. de som jag har detta inlägg för är den första gruppen från Island som jag kan påminna mig att jag hörde. Mezzoforte är ett instrumentalt jazzfunkband vars första hit, Garden Party, kom redan 1983 och idag, snart 30 år senare, är den lika bra och skön.

Den finns inte på Spotify utan spotifylänken går till en senare Mezzofortelåt som också är bra :)

Mezzoforte – Hard Wired


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar