söndag 6 november 2016

Vem blir årets julvärd?

På tisdag har SvT kallat till presskonferens för att avslöja årets julvärd och jag hoppas kunna vara med i TV-huset då det avslöjas. För mig är inte TV det viktigaste på julafton men alltid ser man ju något och det känns som valet av julvärd är viktigt. Om en person ska offra sin julafton på att presentera TV så måste det vara en person som uppskattas av folket och som samtidigt kan bringa julfröjd och lugn till svenska folket.
Min uppfattning är att julvärden inte ska sticka ut för mycket utan mer bli som en i familjen där man sitter framför TV:n. Arne Weise lyckades med detta och jag är ju uppvuxen med honom som en extra medlem i familjen där han satt och presenterade alla julens godbitar. Innan alla kanaler dök upp och vi bara hade Svt 1 och 2 så tittade ju alla på samma sak och Arne var mycket uppskattad. Sedan dök kabelkanaler och annat elände upp och folk brydde sig inte så mycket om julvärden kändes det. Från 2003 som var första året utan Arne och ett par år fram så var det bra namn som var värdar; Lotta Bromé, Ernst, Blossom, Ingvar Oldsberg mfl. Sedan kom en dip från 2009 då julvärdarna inte fyllt de kriterium jag anser viktiga. Framförallt är de inte folkliga i avseende att de passar barn och gamla. Undantaget var Sarah Dawn Finer som var briljant 2012. Ifjol var det Gina darawi och enligt mig var det alla tiders bottennapp, t.o.m sämre än valet av André Pops som julvärd. Gina passade inte alls i rollen och gav inte den julstämning som julvärden bör ge.

Därför är det extra intressant i år. Jag hoppas vi får något bättre, något mer för alla. En person som kan ge julstämning, jullugn och ändå vara intressant.

Jag tror Malen Ernman är den de väljer. Hon har utmärkt sig de senaste åren genom att vara starkt engagerad i viktiga frågor, samtidigt som hon sjunger bra och är trevlig. Om SvT väljer henne skickar de även en stark lysande julsignal till de mörka krafterna i landet.

Andra namn som jag tror finns med i diskussionen är:
Edward Blom som ju förekommit mycket i media den senaste tiden.
Mark Levengood finns alltid med i diskussionerna men jag tror inte han skulle vilja fira jul i TV.
Lotta Lundgren var favorit hos bookies ifjol men henne vill jag inte se i rollen.

Marika Carlsson och Måns Zelmerlöw är även de två namn som diskuterats på olika forum men jag tror ingen av dem riktigt passar i rollen.

På tisdag får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar