söndag 28 november 2010

Steely Dan

Steely Dan är en grupp jag upptäckte i samband med att Michael Jacksons Billie Jean var en hit. Många artister mixade den med olika låtar och jag fastnade för Clubhouses mix mellan Billie Jean och Steely Dans Do it again. Upptäckte sedan en samlingsplatta med Steely Dan i min favoritbutik Tiffany Record Store i Enköping, en butik jag besökta dagligen och älskade. Jag lyssnade på skivan och föll direkt. Så enormt mycket bra musik och helt enkelt så fantastiskt underbart bra. Fantastiska melodier och riktigt välgjord musik som föll mig direkt i smaken. Köpte den och sedan alla andra av Steely Dans skivor på LP ifrån Ginza. En del skivor lyssnade jag mer på än andra men den låt som nu är min favorit missade jag ursprungligen. Det var min dåvarande flickvän som fick upp mina ögon för Babylon sisters. Vi skulle bila till England och hon hade då spelat in mixband med musik från olika Cd-skivor jag hade. En av dem var en annan greatest hits än den jag först köpte på LP. Min dåvarande flickvän valde skivor på måfå och tog en låt från dem utan att egentligen veta vad det var för låt. Ett spännande sätt att få ihop ett band med låtar man annars inte lyssnade mycket på.
Efter den semestern älskade jag denna låt och jag gör det än idag. babylon sisters är en av de bästa låtar som gjorts. Nästan allt med Steely Dan är bra och jag kommer att återkomma till dem. Lyssna och njut... ni kommer inte ångra er.

Steely Dan – Babylon Sisters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar